Τετάρτη 7 Ιανουαρίου 2015

"Μίλα, μη φοβάσαι"

Τη σχολική χρονιά 2014-2015 η Ε΄ τάξη ασχολείται με το πρόγραμμα «Μίλα, μη φοβάσαι»,
που έχει θέμα το σχολικό εκφοβισμό και την απόκτηση δεξιοτήτων και κατάλληλων μοντέλων συμπεριφοράς,  απαραίτητων τόσο για την καθημερινότητα των μαθητών στη λειτουργία των σχολικών ομάδων, όσο για τη ζωή τους γενικότερα.

Κριτήρια επιλογής του θέματος

Η επιλογή του θέματος έγινε με βάση την ηλικία των μαθητών, τις ανάγκες και τους προβληματισμούς τους.


Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μεγάλο ενδιαφέρον για το σχολικό εκφοβισμό και τη βία παρόλο που πάντοτε υπήρχαν ως κοινωνικά φαινόμενα. Είναι πλέον ευρέως αποδεκτό ότι δεν είναι δυνατή η ύπαρξη επαρκούς ποιότητας παιδείας αν δεν υπάρχει ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον.

Οι στόχοι του προγράμματος είναι για τους μαθητές είναι:

  • Να αποκτήσουν δεξιότητες και ικανότητες συνεργασίας στις ομάδες.
  • Να έχουν κριτική σκέψη, αυτοπειθαρχία και δεξιότητες διαχείρισης συναισθημάτων. 
  • Να αισθάνονται καλά με βάση τις δυνατότητές τους.
  • Να καλλιεργήσουν την αυτογνωσία τους και να αποδέχονται τον εαυτό τους.
  • Να δημιουργούν φιλίες, να διαχειρίζονται συγκρούσεις και να μάθουν να προστατεύουν τον εαυτό τους.
Η μεθοδολογία του προγράμματος:

Η μέθοδος που χρησιμοποιείται είναι η ομαδοσυνεργατική η οποία ενδείκνυται για την καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος, της υπευθυνότητας και της αλληλεγγύης.

Σ’ αυτό το πλαίσιο οργανώνονται βιωματικές επικοινωνιακές δραστηριότητες για την απόκτηση συμπεριφορών, στάσεων και αξιών σημαντικών για τη συνύπαρξη των μαθητών στη σχολική κοινότητα και για την προετοιμασία τους για τη ζωή και εκτός σχολείου.


Project-Το σπίτι των παιδιών

ΒΗΜΑ 1

Στόχος της δραστηριότητας:
  • Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τη διαδικασία της ομάδας
  • Να αναγνωρίσουν τα στοιχεία που είναι απαραίτητα στην ομάδα
Σε πρώτη φάση οι μαθητές σχημάτισαν ένα μεγάλο κύκλο, χαλάρωσαν σωματικά με κατάλληλες κινήσεις και με τη συνοδεία μουσικής.

Έπειτα κλήθηκαν, αφού κάθισαν αναπαυτικά, να κάνουν έναν περίπατο φαντασίας και να πετάξουν πάνω από μια παρέα παιδιών που έπαιζε σ’ ένα λουλουδιασμένο λιβάδι.Χρησιμοποιήθηκε κείμενο καθοδηγούμενης χαλάρωσης.

Στη συνέχεια σε μικρές ομάδες συζήτησαν:

Α. Τι βοηθάει μια ομάδα παιδιών να γίνει μια καλή παρέα

Β. Τι εμποδίζει μια παρέα παιδιών να γίνει παρέα

Κατέγραψαν και ζωγράφισαν είτε σε μικρές ομάδες είτε ατομικά τα συμπεράσματά τους.

Στο τέλος παρουσίασαν τα συμπεράσματά τους στην ολομέλεια.

ΒΗΜΑ 2 

Κατασκευάζοντας το σπίτι των παιδιών. 

Στόχος της δραστηριότητας: 

  • Η αναγνώριση των στοιχείων που είναι απαραίτητα στην ομάδα. 
  • Η αναγνώριση της σπουδαιότητας του καθενός μέσα στην ομάδα. 


Οι μαθητές συνεργαζόμενοι στις ομάδες έφτιαξαν το δικό τους σπίτι, το οποίο μπορεί να ήταν είτε μια χάρτινη κατασκευή είτε μια ζωγραφιά.

Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν πολύχρωμα χαρτόνια, ψαλίδια, κόλλες κι οποιοδήποτε άλλο υλικό απαίτησε η φαντασία τους.

Στην ολομέλεια παρουσίασαν τη δουλειά τους εκφράζοντας τα συναισθήματά τους σχετικά με αυτά που τους ευχαρίστησαν ή που τους δυσκόλεψαν.





ΒHMA 3 


Φτιάχνοντας ένα σχολείο χωρίς επιθετικότητα 

Στόχος της δραστηριότητας:

  • Να διερευνήσουν οι μαθητές τις αντιλήψεις τους για την επιθετικότητα που εκδηλώνεται στο σχολείο. 
  • Να συζητήσουν τους παράγοντες που ευνοούν την επιθετικότητα και πώς μπορούν να την αντιμετωπίσουν. 
  • Να μπουν στη θέση των άλλων μελών της σχολικής κοινότητας και να δουν το πρόβλημα από όλες τις πλευρές. 

Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να πάρουν μέρος σε μια τηλεοπτική εκπομπή όπου τους άκουσαν και τους είδαν όλοι.

Ο τίτλος της εκπομπής ήταν:

Ένα σχολείο χωρίς επιθετικότητα. Τι φταίει και τι μπορούμε να κάνουμε. 


Χωρίστηκαν σε 4 μικρότερες ομάδες: Γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές και δημοσιογράφοι.

Οι δημοσιογράφοι απηύθυναν σε κάθε ομάδα πρόσκληση συμμετοχής στην τηλεοπτική εκπομπή.

Στην τηλεοπτική εκπομπή συμμετείχαν ένας ή περισσότεροι εκπρόσωποι από τις μικρές ομάδες ως καλεσμένοι και οι υπόλοιποι αποτέλεσαν το κοινό με σκοπό να κάνει την εκπομπή και τη συζήτηση πιο πλούσια.

Οι δημοσιογράφοι ανέλαβαν το συντονισμό της συζήτησης. 
Κατά τη διάρκεια της εκπομπής εκφράστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου